Hvem er vi?

Velkommen til Søstjernen!

Vi er et børnehus på Amager for børn i alderen 0-6 år. Vi bor i dejlige omgivelser på Grækenlandsvej, hvor vores vuggestuebørn og en del af vores børnehavebørn har deres hverdag. Resten af vores børnehavebørn bruger hverdagen i vores udflytterbørnehave, som ligger i de skønneste naturomgivelser ved Kongelundsskoven i Dragør.

En stor del af vores dagligdag med børnene handler om relationer - for i relationen til andre lærer og udvikler børnene sig allerbedst. Det betyder både, at vi har et stort fokus på det enkelte barns relationer til de voksne - men særligt også på børnenes relationer til hinanden.

Vores huse og omgivelser

Alle børn i Søstjernen bliver hver dag afleveret i vores hus på Grækenlandsvej med åbne stuer med god udsigt ned til legepladsen. Vores legeplads er fuld af træer og buske, hvor man gemme sig eller fordybe sig i en leg med en ven, og så har vi en klatrebane, hvor vi elsker at slå os løs.

Indendørs har vi dejlige tumlerum på hver etage, som vi bruger dagligt, når vi danser, hopper og laver andre bevægelseslege. Men vi kan også godt lide at tage på tur. Enten tager vi på legepladser i lokalområdet eller til destinationer lidt længere væk. Heldigvis har vi en minibus, som vi bruger, når vi kører en tur til Amager Strand, til Naturcenter Vestamager, eller når bybørnene tager på besøg i udflytteren.

Vores udflytterhus i Dragør er noget ganske særligt. Her bor vi midt imellem skov, strand og marker, og det giver masser af mulighed for at inddrage naturen i vores hverdag og alle de aktiviteter, vi laver sammen med børnene. Vi har en hønsehus, som børnene hjælper med at tage sig af - sammen passer vi hønsene, og vi snakker meget om, hvordan man bedst omgås hønsene, så de ikke bliver bange. Vi samler også æg, og når der er gevinst, laver vi mad af æggene sammen.

I udflytterbørnehaven tager vi også naturen med ind på stuerne. Vi har terrarier med forskellige insekter, som vi også fylder med de ting, vi finder i naturen. Når det er sæson, samler vi for eksempel sommerfuglepupper ind, og vi følger deres udvikling, når pupperne udklækker sig til larver, og vi til sidst kan sætte sommerfuglene fri ude på legepladsen.

Vores pædagogik - Marte Meo

Vi ved, at børn udvikler sig i mødet med andre mennesker. Derfor bygger vores pædagogik på Marte Meo, som er en pædagogisk metode, der handler om relationer og alt det, der sker i samspillet, når vi taler, leger og bare er til stede sammen med hinanden.

Med udgangspunkt i Marte Meo metoden er vi i Søstjernen godt rustet til at få øje på alt det, som barnet allerede mestrer, og som det skal have hjælp til. Og ved at være særligt opmærksomme på de ting, der sker i samspillet, både når børn er sammen med voksne og med andre børn, kan vi guide og understøtte barnet i dets udvikling.

Et af de Marte Meo principper, vi blandt andet følger hos os, er, at de voksne altid er ansvarlige for den gode stemning. Hvis der er en leg, som går i hårdknude, er det altså de voksnes opgave at hjælpe børnene ud af konflikten og skabe god stemning igen. Derudover handler Marte Meo om at minimere konflikter ved at guide børnene til den ønskede handling. I stedet for at sige ”du må ikke hoppe i sofaen” siger vi eksempelvis ”jeg vil hellere have, at du hopper på gulvet”.

Fakta om Søstjernen

I Søstjernen har vi seks vuggestuegrupper, som alle har hjemme i vores byhus på Grækenlandsvej: Ansjoserne, Hvalerne, Blæksprutterne, Muslingerne, Delfinerne og Havfolket. I vuggestuegrupperne er der 10-11 børn og 3 medarbejdere.

Derudover har vi fem børnehavegrupper i alt - i by-børnehaven bor Havørnene og Goplerne, og i vores udflytterbørnehave i Dragør bor Bjørnekloerne, Tomaterne og Solsikkerne. I børnehaven er der 15 børn og 2 medarbejdere på en stue i by-børnehaven, i udflytteren er der 20 børn og 3 medarbejdere.

I alt har vi plads til 152 børn fordelt på vores to huse.