Fra vuggestue til børnehave og fra børnehave til skole

Overgang fra vuggestue til børnehave

Overgangen, når jeres barn skal skifte fra vuggestuen til sin nye stue i børnehaven, skal være en tryg og rar oplevelse. Derfor tager en pædagog fra stuen og de børn, som skal skifte, på flere besøg på den nye stue i måneden op til skiftet.

Skiftet er en smule større for de børn, som skal starte i vores udflytterbørnehave. Her sørger vi også for at tage på besøg flere gange op til skiftet sammen med en velkendt voksen fra vuggestuen, så der altid er både en kendt voksen og kendte legekammerater med ude i det nye hus. Nogle gange tager vi på et kort besøg, og andre gange er vi med derude hele dagen. Og vi sørger altid for at planlægge aktiviteter, som er nemme at inddrage de nye børn i - her er bål et sikkert hit.

Når jeres barn starter i udflytterbørnehaven er det også en god idé, hvis I som forældre kan afsætte et par dage, hvor I kan være med derude, så barnet føler sig helt tryg i de nye rammer.

Overgang fra børnehave til skole

Hvert år i september måned danner vi en storegruppe med de børn, som skal starte på fritidshjem og i skole det kommende forår. Storegruppen mødes en dag om ugen, hvor vi laver aktiviteter, som klæder børnene på til den kommende skolestart.

Vi arbejder med temaet "hvem er jeg?", hvor børnene lærer at fortælle om sig selv, deres familie, og hvor de bor. Vi har også et trafiktema, hvor vi øver os i at gå to og to på række ude i trafikken og forstå lyssignalerne. Derudover laver vi aktiviteter, som følger børnenes nysgerrighed på det at starte i skole - vi øver os eksempelvis i at skrive vores navne, og vi snakker om tal, former, farver og alt, hvad børnene ellers er optagede af i forbindelse med den kommende skolestart.

Vi har et tæt samarbejde med fritidshjemmet på Gerbrandskolen, hvor de fleste af vores børn starter, inden de skal begynde i skole. I månederne op til, at børnene starter på fritidshjemmet, tager vi på flere besøg derhenne, så børnene kan få et indblik i, hvor deres nye hverdag skal foregå, og hvordan det egentlig er at gå på fritidshjem.